سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آنچه برای یک ساختمان خوب نیاز است!

مصرف آب آشامیدنی سالم نیاز طبیعی بشر است. حفظ کیفیت آب آشامیدنی از زمان‌های دور تا به امروز نقش بسزایی در تامین سلامت زندگی بشر داشته است. عوامل عفونی، مواد شیمیایی سمی و مواد رادیولوژیک می‌توانند باعث آلودگی آب آشامیدنی شوند. طی سال‌های اخیر، کشورهای پیشرفته به دنبال راهکاری برای حفظ کیفیت آب آشامیدنی بوده‌اند و به همین خاطر سراغ دستگاه‌های تصفیه آب رفته‌اند. آب جزو نیاز اساسی بدن است که ضامن سلامت بشر محسوب می‌شود.

سیستم تصفیه آب

سیستم تصفیه آب، سیستمی است که ذرات و آلودگی‌ها را از آب جدا می‌کند. به‌عبارت‌دیگر، به فرایندهایی که ذرات معلق، باکتری، گردوغبار و ناخالصی‌های آب را از بین می‌برند تصفیه آب می‌گویند. تصفیه آب شامل سیستم‌های تصفیه آب خانگی، دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی، و تصفیه‌خانه‌های آب شهری می‌شود. تصفیه آب بیشتر در مناطقی کاربرد دارد که کیفیت آب آشامیدنی آن ناحیه مطلوب نباشد. به خاطر بسپارید که لزوماً غیرقابل‌شرب بودن آب دلیلی بر استفاده از سیستم تصفیه آب نیست؛ آبی که طعم کلر می‌دهد، آلودگی ناشی از رسوبات و فلزات، و نگهداری آب در مخزن توزیع ازجمله مواردی هستند که دلیل استفاده از دستگاه تصفیه را توجیه می‌کنند.

معمولاً بیشتر دستگاه‌های تصفیه آب خانگی، آب را بین 5 تا 6 مرحله تصفیه می‌کنند و در هر مرحله بخشی از ناخالصی و آلودگی آب از بین می‌رود تا جایی که نهایتاً پس از مرحله ششم، آب سالم توسط دستگاه تحویل داده می‌شود. در این آب سالم، بیشتر از 90 درصد آلودگی‌ها از بین رفته‌اند.

مراحل تصفیه آب در دستگاه تصفیه آب عبارت‌اند از:

  • در مرحله نخست، فیلتر p درون دستگاه تصفیه آب نصب می‌شود که برای از بین بردن ذرات معلق، شن و ماسه، و زنگ لوله‌ها بکار می‌رود.
  • مرحله دوم، فیلتر کربن گرانول برای از بین بردن کلر و ذرات معلق در دستگاه تصفیه آب است.
  • مرحله سوم نوبت به فیلتر کربن بلاک رسیده که برای از بین بردن بو و طعم ناخوشایند آب آشامیدنی استفاده می‌شود.
  • در مرحله چهارم، مهم‌ترین فیلتر دستگاه تصفیه آب یعنی فیلتر ممبران قرار دارد که باکتری‌ها، میکروارگانیسم‌ها، و ذرات معلق ریز را نابود می‌کند.
  • فیلتر پست کربن مرحله پنجم است که طعم و بوی آب ذخیره شده در مخزن دستگاه را بهبود داده و از تجمع میکروب و بوی نامطبوع جلوگیری می‌کند.
  • فیلتر مینرال مرحله ششم است. در این مرحله تمام مواد مغذی که ممکن است طی فرایند تصفیه آب از بین رفته باشند دوباره با این فیلتر به آب اضافه می‌گردند.

اجزای دستگاه تصفیه آب

دستگاه‌های تصفیه آب از فیلتر کربن اکتیو، لامپ فرابنفش، اسمز معکوس، واحد تقطیر، و فرایند جداسازی تشکیل شده‌اند. معمولاً دستگاه‌های تصفیه، فیلترهای متنوع و باکیفیت متفاوتی دارند که هرکدام برای از بین بردن آلودگی‌های مختلف، از باکتری‌های مضر گرفته تا مواد معدنی و رسوبات آب، به ‌کار می‌روند. این فیلترها در دستگاه تصفیه آب از دو تکنیک فیلتراسیون فیزیکی و شیمیایی برای از بین بردن آلودگی‌های موجود در آب آشامیدنی استفاده می‌کنند. فیلتراسیون فیزیکی یعنی وارد آوردن فشار به آب با هدف از بین بردن ناخالصی‌های زیاد. اما در فیلتراسیون شیمیایی، آب از یک ماده فعال شیمیایی عبور می‌کند تا آلودگی‌هایش برطرف شود.

فیلترهای مختلفی در دستگاه تصفیه آب استفاده می‌شوند ازجمله:

  • فیلتر کربن فعال
  • فیلتر اسمز معکوس ممبران

مزایای دستگاه تصفیه آب