سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آنچه برای یک ساختمان خوب نیاز است!

دستگاه‌های چیلر انواع مختلف تراکمی و جذبی دارند. چیلر تراکمی با استفاده از تراکم گاز تبریدی فضا را خنک می‌کند. چیلرهای جذبی از انرژی حرارتی استفاده می‌کنند. درنتیجه مصرف برق و هزینه‌های جانبی کمتری نسبت به چیلرهای تراکمی دارند. چیلرهای جذبی بیشتر در ساختمان‌سازی به کار می‌روند چراکه هزینه‌های خرید، راه‌اندازی و تعمیرات پایین‌تری دارند و نکته مهم‌تر اینکه کمتر خراب می‌شوند. چیلرهای جذبی سروصدا و نویز کمتری نسبت به چیلرهای تراکمی تولید می‌کنند و لرزش زیادی حین کار ندارند.

چیلرهای تراکمی اجزای مختلفی دارند مانند کمپرسور، کندانسور، اواپراتور، شیر انبساط، لرزه‌گیر و تابلوی برق. اجزای تشکیل‌دهنده چیلرهای جذبی نیز جذب‌کننده، مولد بخار، کندانسور، اواپراتور، شیر انبساط، لرزه‌گیر و تابلوی برق هستند.

چیلرهای جذبی خود به دو گروه چیلرهای جذبی تک اثری و چیلر جذبی دو اثری تقسیم می‌شوند که هرکدام یک منبع تغذیه دارند.

چیلرها چگونه کار می‌کنند؟

نصب چیلر

دستگاه‌های چیلر مجهز به ماده تبریدی هستند که طی عملیاتی تبخیر می‌شود. تبخیر مایع تبریدی در چیلرها نیازمند گرمای زیادی است که از محیط گرفته می‌شود. گرما وارد دستگاه چیلر می‌شود و درنهایت انرژی سرمایشی بیرون می‌آید. دستگاه‌های چیلر با خنک کردن آب، آب سرد مورد نیاز برای خنک کردن فضای اتاق‌ها را فراهم می‌کنند. آب سرد وارد فن کویل‌هایی که در اتاق‌ها نصب شده‌اند می‌شود. وقتی‌که هوای اتاق از روی کویلی که داخل فن کویل قرار گرفته به فضای داخل اتاق دمیده می‌شود، هوای اتاق سرد می‌گردد. این یعنی چیلرها فقط توانایی تأمین آب سرد را دارند. برای گرمایش در فصل زمستان نیز همین سیستم لوله کشی استفاده می‌شود. با این تفاوت که چیلرها در فصل زمستان دیگر از آب سرد استفاده نکرده و بجای آن از دیگ برای تأمین آب گرم استفاده می‌کنند. آب گرم مثل شوفاژ و رادیاتور درون لوله‌های فن کویل می‌چرخد و باد گرمی که به بیرون می‌دمد هوای اتاق را گرم می‌کند. این سیستم مجهز به موتورخانه است و آب گرم مصرفی با استفاده از منبع دوجداره یا منبع کویل‌دار گرم می‌شود. آبی که برای مصارف بهداشتی مثل حمام و روشویی واحدهای ساختمانی مصرف می‌گردد لوله کشی می‌شود.

 

مزیت اصلی این سیستم این است که احتراقی در آن صورت نمی‌گیرد. درنتیجه اکسیژن محیط مصرف نمی‌شود و کیفیت هوای داخلی نیز تغییری نمی‌کند. البته این نوع سیستم سرمایش و گرمایش یک عیب هم دارد و آن این که واحدها مستقل از هم نیستند. معمولاً تجهیزات مختلفی برای تأمین سرمایش و گرمایش ساختمان‌ها وجود دارند که باید با توجه به سطح آسایش مورد نیاز، سهولت نصب دستگاه‌ها، هزینه خرید، نصب و نگهداری، طول عمر دستگاه‌ها، ایمنی و شرایط اقلیمی، سیستم گرمایش و سرمایش مورد نیاز را انتخاب کرد.

برای آشنایی بیشتر با کارکرد چیلر و ویژگی های آن می توانید به مجله ونداد تجهیز مراجعه کنید.