سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آنچه برای یک ساختمان خوب نیاز است!

?

یکی از تجهیزات بسیار کاربردی و مهم در تاسیسات ساختمان منبع انبساط است که در ادامه با آن بیشتر آشنا می‌شویم.

منبع انبساط، یا مخزن انبساط، وسیله‌ای است برای محافظت از سیستم‌های گرمایشی و همین‌طور سیستم‌های آب ‌گرم خانگی، در برابر فشار زیاد. منبع‌های انبساط، با توجه به کارکرد و کاربردشان، به دو گروه منبع انبساط باز و منبع انبساط بسته تقسیم می‌شوند. در ادامه‌ این نوشتار به طور خاص به مطالعه کارکرد و کاربرد منبع انبساط بسته خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

 

 

منابع انبساط?

منبع انبساط بسته

مخزن انبساط بسته یا مخزن تحت فشار یک مخزن رنگی است که با نام های دیگر مخزن پمپ آب و منبع پمپ آب هم در بازار شناخته می شود و در سایزهای مختلفی به بازار عرضه می گردد. از این منبع انبساط در ساختمان های بزرگ و همچنین ساختمان های کوچکی استفاده می شود که نتوانیم از منبع انبساط باز استفاده کنیم. در این مخزن ها با استفاده از تیوپ لاستیکی انبساط حجمی آب گرفته می شود. همان طور که از نام این منبع هم مشخص است، ساختمان و کارکرد منبع انبساط بسته به گونه ای طراحی شده است که با هوای آزاد تبادلی ندارد. در این منبع، فشار موجود در مخزن توسط یک مکانیسم به وسیله بالشتک های هوا و یا گازی مانند ازت تأمین می شود. منبع انبساط بسته شامل مخزنی است که در آن بخشی برای قرار گیری یک گاز بی اثر تعبیه شده و در قسمت دیگر بخشی برای وارد شدن آب در حال گردش در سیستم گرمایشی وجود دارد. در این نوع مخازن فشار سیستم در اثر ایجاد تعادل بین فشار بخش گازی و آب در گردش تنظیم می شود.

انواع منبع انبساط?

منبع انبساط بسته، بر خلاف منبع باز، با هوای آزاد هیچگونه تماس و تبادلی ندارد. این منبع دارای مخزنی است که بخشی از آن به گاز بی‌اثر و بخش دیگر به ورودی آب اختصاص داده شده است. در این نوع مخزن، فشار مورد نیاز سیستم بوسیله بالشتک‌های هوا تأمین می‌شود. در برخی از مخازن انبساط بسته، بالشتک‌ها با گاز ازت پر می‌شوند. بدین ترتیب، فشار سیستم در اثر ایجاد تعادل بین فشار گاز و آب حاصل و تنظیم می‌شود. به همین خاطر، منبع انبساط بسته باید در موتورخانه یا در نزدیکی دیگ آبگرم نصب شود و ارتفاع آن بالاتر از آب ورودی دیگ باشد.

?